Thursday, July 24, 2014

A kisebbségi szavazó paradoxonja

Amikor először tapasztaltam ezt a jelenséget, azt hittem egyedi jelenség. De egyre több esetet találtam, s azt hiszem, ez inkább szabály.

Miről van szó?

Adott egy bármilyen nemzetiségű ember, aki kisebbségiként él egy idegen többségű államban. Aztán ez az ember állampolgára lesz "anyaországának" is, ahol az ő nemzetisége van többségben. Így immár két helyen, két országban szavazhat.

Önmagában semmi furcsaság. De most jön a furcsaság: emberünk nem ugyanarra a politikai irányzatra szavaz a két országban!

Szerbiai horvátoknál láttam először: míg Szerbiában a lehető legliberálisabb, balos pártra szavaz, addig Horvátországban valamilyen jobboldali, sőt nacionalista pártra. Ugyanezt láttam két szerbiai bolgár ismerőmnél is. Majd ugyanazt láttam szlovákiai magyaroknál. Aztán még magyarországi bolgároknál is láttam! Továbbá magyarországi románoknál. Ukrajnai románoknál is tapasztaltam, valamint moldovai ukránoknál.

Miután megtapasztaltam ugyanezt Izraelbe kitelepült magyarországi zsidóknál is, akik a magyar választásokon ballib szavazatot adnak le, míg Izraelben jobboldali pártra szavaznak, rájöttem: ez a szabály általános.

Ahol otthon vagy, ott szavazhatsz bármire, de amikor megtűrt kisebbségnek érzed magadat, a lehető legkevésbé nacionalista pártra szavazol, hiszen eszed ágában sincs a fő nemzetiséget támogatni. Viszont anyaországodban meg pont a nacionalistább erőket akarod támogatni, hisz védelmet vársz tőlük.

Szóval akkor vagy igazán otthon valahol, ha mindez nem befolyásol téged.

2 comments:

  1. Na de egy magyarországi magyar szélsőségesen nacionalista sem szereti a szlovákiai szlovák szélsőségesen nacionalistát, nyilvánvaló okokból.

    ReplyDelete
  2. Ez nem logikus, és nem is általános! Sokac ismerőseim tömegesen közép és szélsőjobb szavazók itt is Horvátországban is. Pedig igazán egyik országban sincsenek elismerve nemzetiségként, a horvát nemzeteszme áldozatai. És mégis. Ne keress logikát!
    Aztán igen nagy a különbség mondjuk a szlovákia, romániai, szerbiai magyarok és a magyarországi bolgárok közt. Utóbbiak - az felszívódott középkori nándorokat kivéve nem többszáz éves "őslakók", akik körül egyszer csak átrajzolódott a térkép. (A krassovánok is kivételek lennének, mint katolikus bolgárok, de ők ugye Szerbia és Románia lakosai.) Semmilyen nemzeti elnyomást nem kell itt elszenvedned, minden garanca megvan arra, hogy bármilyen kormány legyen is (akár jobbikos is), hogy megmaradhass bolgárnak. Soha nem veszélyeztette Bulgária Magyarország létét, sőt Bulgária is elszenvedte a maga Mohácsát és Trianonját, még durvábban is, mint mi, ami megint csak összeköt. Helytelennek tartanám, ha a szerbeket, románokat, szlovákokat felelőssé tennék báriért, ami ezzel az országgal történt, de sajnos előfordulhat. A bolgárokat nem bántaná akkor sem senki. Ezért nem érdekük úgy szavazni, ahogy írod. Egyszerűen bárhova szavazhatnak a szálsőlitól a szélsőjobbik, ahogy tetszik.

    ReplyDelete